Czy gry wideo mogą wpływać na nastrój w dłuższej perspektywie?

Popularność konsol do gier w Polsce w ostatnich latach bardzo mocno wzrosła. W ostatnim czasie zarówno dzieci, jak i osoby dorosłe coraz chętniej spędzają czas przy grach wideo, zarówno na konsole, jak i komputery. Jak tak naprawdę w jaki sposób taki trend wpływa na samopoczucie i nastrój człowieka? Czy warto propagować nawyk grania w gry w kontekście samozadowolenia?

Gry komputerowe jako jedna z najczęściej wybieranych form relaksu

Nie ukrywajmy, że gry wideo w znacznej części są tak popularne, ponieważ są komfortową formą rozrywki. Przenoszą nas często w świat, o którym marzymy. Od zawodowego kierowcy, po profesjonalnego piłkarza, czy też bohatera wojennego. Dla sporej liczby osób gry wideo są świetną formą spędzania wolnego czasu. Dostarczają nie tylko rozrywki, ale także pozwalają ciągle wspinać się po szczeblach poziomów, czy też odblokowywać kolejne etapy w grze. Wszystko zależy od rodzaju gry i kategorii. Wszystkie tytuły mają jednak w większym lub mniejszym stopniu coś z „grywalizacji”, przez co gracze potrafią spędzać wiele godzin przed ekranem.

Jak wpływają na emocje gry wideo?

Niezależnie od gatunku gier wideo, większość graczy odczuwa bardzo spore emocje podczas rozgrywki. I to zarówno te związane z euforią i zadowoleniem, jak i rozczarowaniem i smutkiem. Dlatego też często kształtują one nasze samopoczucie w chwili obecnej. Jeśli dobrze nam idzie w grze, to automatycznie mamy lepszy nastrój. Z kolei każda kolejna porażka, czy też niepowodzenie, mogą po prostu popsuć nam humor.

Tak duży wpływ gier komputerowych na samopoczucie i humor człowieka powoduje, że dzieci powinny mieć do nich raczej ograniczony dostęp, czy tez jedynie pod opieką rodziców. Z kolei dorośli powinni jak najbardziej dystansować się od gier komputerowych i traktować je jedynie jako formę rozrywki. Nie możemy dopuścić do tego, aby gry wideo wpływały negatywnie na codzienne życie. Jeśli tak się dzieje, to musimy to jak najszybciej zmienić. Albo poprzez zdystansowanie się od gier wideo i nie emocjonowanie się nimi, albo poprzez całkowite zaprzestanie takiej formy rozrywki i spędzania czasu.